Uppfostringsmetoder

Här tidigare skrev jag att Stella är inne i en harmonisk period. Hemma. På dagis har hon tydligen börjat våga trotsa. Fröken duktig har förvandlats till Fröken tvärtom. Tisdagen och onsdagen var hopplösa, hon hade ständigt ställt sig på tvären, och personalen stod handfallna och förstod ingenting. På onsdagen hade vi ett grundligt samtal här hemma om hur man skall uppföra sig och jag lovade henne att vi skulle baka chokladmuffins nästa dag ifall dagisdagen skulle gå bra. Planen lyckades den här gången. När jag hämtade henne på torsdagen fick jag höra att Stella haft en mycket bättre dag och följdaktligen begav vi oss direkt till butiken för att införskaffa muffinsformar och prinsess-strössel och därefter hem för att baka.



Och vilka goda muffinsar det blev! En Viktväktarvariant + glasyr och strössel. Receptet följer nedan.



Banan & chokladmuffins, 2 points per muffins.

2 ägg, 2 dl socker, 2 dl mjöl, 2 tsk bakpulver, 1 msk vaniljsocker, 2 msk kakao, 1 dl vaniljyoghurt, 1 banan

 

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda torra varor och rör ner dem i smeten. Blanda sist i yoghurt och rör till en jämn smet. Fördela i 12 större muffinsformar, skiva bananen och fördela bananskivor i muffinsen. Grädda i 175 grader ca 10 minuter.

 


 

Efteråt blev det av naturliga skäl en rejäl badomgång. :-)

 

Och alla var glada och nöjda.

 


Kommentarer
Postat av: Sanna

Vilka sötnosar!!!

Ja ibland gör mutor susen och chokladmuffins är ju hursomhelst aldrig fel. Öht tycker jag det är få saker som är mer roliga att göra tillsammans med barnen än att baka, och sen äta det man bakat förstås. :-)

Kramar!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback