Över alla förväntningar...

gick vår semesteresa! Stella var det bästa resesällskapet vi någonsin kunnat önska oss! Flyg- och tågresorna gick superbra och väl framme i Italien var hon ett charmtroll som flirtade och babblade med alla. Hade vi stannat där några dagar till hade hon nog lärt sig sina första italienska ord "che bella bimba" för det utropade var och varnnan då de såg henne.

Folk är bara så barnkära där!

Stella var för övrigt gigantisk i jämförelse med de minimala italienska barnen och som regel trodde alla att hon var en pojke, tills de blev upplysta om att hon var en flicka. Detta trots att hon bar rosa kläder eller klänning. Tydligen tycks italienska flickor födas med massor av hår...

Efter några dagar i Venedig var det skönt att lämna staden bakom sig och åka till havet! Det tyckte Stella uppenbarligen också. Ni skulle ha sett hur lycklig hon blev då hon fick springa omkring på sandstranden och plaska bland vågorna efter flera dagars stillasittande i vagnen! Och mamsen och pappsen blev sååå glada.

Det var ju förstås också underbart att få träffa Anna och flickorna! Nicole, som är van att vara minstingen, var aningen svartsjuk på Stella, men i Jenny fick vi världens bästa barnvakt! Stella älskade att bli underhållen av henne.

Hade vi vetat att allt skulle gå så bra hade vi nog stannat längre, men skönt var det ju som alltid att komma hem igen.

Här kommer några bilder. Håll till godo!

murano

Med Stella och nya vagnen, som för övrigt klarade testet, på Murano

murano2

Lekpaus

ct4

På tågstationen i La Spezia. På väg till Cinque Terre.

ct3

mare

Lekar vid havet

mare2

Stundvis såg båtfärden riktigt farlig ut. Vågorna var rätt stora.

granita

Pappsen låter Stella smaka på jordgubbsgranita. Vilken succé!

Mot sydligare breddgrader...

bär det av imorgon! Klockan 17 lyfter planet (förhoppningsvis) till Venedig. Där stannar vi till torsdagen. Då tar vi tåget rakt genom landet till strandorten Massa vid italienska rivieran och sammanstrålar där med min kusin Anna och hennes döttrar Jenny (7) och Nicole (2).

Vi får bara hoppas att vädret är vad som är typiskt för Italien i augusti och att det inte regnar, som oroväckande väderprognoser förutspått! Men vi har ju minsann fått vår beskärda del av sol och värme här hemma den här sommaren, så det är inte enbart det vi ser fram emot på resan... (glass, pizza och pasta ser vi också fram emot)

Vi har fortsättningsvis spenderat all tid vid stugan och kom hit till stan på fredagen för att tvätta kläder och uträtta ärenden inför resan. En ny spurtig paraplykärra har också inhandlats. Efter mycket funderande blev det sist och slutligen en Maclaren. Mest avancerade modellen förstås. Vi har provkört den i två dagar nu och tycker att den verkar superb. Andreas vill tom köra ner den gamla kärran i källaren.

Hur bra den än är så kommer det nog att bli lite problematiskt att ratta den i Venedig. Där finns ett tusental broar som stoppar framfarten.

Ett stort och viktigt beslut har också Andreas gjort den här veckan. Han har nämligen beslutat sig för att stanna hemma med Stella under hösten! Vi har således tackat nej till den dagisplats hon tilldelats och det känns på alla sätt bra att hon får vara hemma ett litet tag till.

Själv börjar jag jobba i oktober. Jag mjukstartar dock redan i slutet av september med en studieresa till Barcelona! :-)

Nu måste jag återgå till reseförberedelserna. Jag återkommer med bilder och berättelser när vi kommit hem nästa vecka!

såttkock

Lilla såttkocken övar att dricka mjölk ur mugg

sått

Här har hon ätit sin absoluta favorit, pappsens lasagne! Gott, men såttigt...

ankare

Så nu har hon fått en heltäckande haklapp! :-)

Nu har vi en 1-åring!

I lördags firade vi alla så det stod härliga till! Det blev två separata kalas, till eftermiddagskalaset var släkten bjuden och till kvällskalaset vännerna. Det blev förstås stressigt med alla förberedelser och även under själva kalasen blev det mest spring både för Andreas och mej, så tyvärr känns det som om man inte hann umgås med sina gäster tillräckligt... Stella var i sitt esse på släktkalaset, gick omkring och snarvlade och skrattade, men på kvällen var hon mest trött och gnällig. Det blev väl lite för mycket av det goda.

Gräddtårta fick hon i alla fall till mellanmål och den gillade hon skarpt. Man har redan tidigare märkt att hon förstår sig på det goda i livet. :-)

Trots att väderleksprognoserna såg komiskt dåliga ut inför lördagen fick vi njuta av ett underbart solsken hela dagen. Troligen pga att vi dagen innan rest 4 partytält.

klas

Liten tältby vid havet

pak

Födelsedagsbarnet med paket

Många fina presenter fick vi också, så det lönar sig att stressa lite! :-) Stella fick en baby born-docka, en islandströja och -mössa, en liten disney-brandbil att åka på, klossar, fat och sked, muminbestick, flera satser med plastleksaker, pengar och mycket mycket mera.

dock

Morgonen därpå fick Stella öppna några av presentern. Jippii, en docka!

kr

Kraaam

brandbil

Tuut tuut, här kommer jag!

wow

Visst är jag vacker med prinsessdiadem!?

Själv fick vi bl.a. en stor sats med kastruller. Kommer väl till pass när vi nu skall börja koka husmanskost åt hela lilla familjen.

Stella äter nämligen numera samma mat som vi. Idag har det nalkats spenatplättar, ris och grynost till lunch och pappsens jättegoda makaronilåda till middag. Igår då hon åt grabbade hon plötsligt tag i skeden som jag lämnat vid hennes tallrik och började sleva i sig! Och idag fortsatte hon med det. Mycket kommer förstås i haklappen, på stolen och på golvet, men väldigt duktig är hon, vår 1 åring!